Jezdíme za mokra

Autor: Redakce
Štítky:

Drnčí budík a na parapet bubnují kapky. Ajajaj… Šmátráte po mobilu a v aplikaci Do práce na kole se už už chystáte zrušit dnešní cestu. Pak si ale naštěstí vzpomenete na tenhle článek a další šetrné kilometry jsou zachráněny! A taky uvidíte, jak na sebe budete v cíli pyšní!

Kde mám pláštěnku? Je možná první myšlenka, která vás při deštivém ránu napadne. K pláštěnkám se ale ještě dostaneme. Nejprve se podíváme na vašeho dvoukolého přítele.

Jak vybavit kolo

Polívka je prý základ, v našem případě jsou to ale blatníky. A to speciálně ten přední, který by měl co nejvíce zakrývat plášť kola. Při troše šikovnosti ho můžete „vytunit” gumovou zástěrkou (poslouží i kus PETky). Zadní blatník už tak dlouhý nemusí být, měl by ale vpředu ideálně dosahovat až ke středové ose. Dáte tak adieu mokrým nohavicím i botám.

Nezapomeňte také ochránit obsah všech brašniček (ty nemusí být nepromokavé) a košíků (promokavé už z výroby!-). Vždy je proto dobré mít alespoň obyčejnou igelitku, do které choulostivé věci zabalíte ještě doma. Velké cyklobrašny jsou většinou voděodolné. Přesto jejich slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zipy. Pokud s nimi jezdíte, ale ještě jste je neprověřili, radši se opět pojistěte igelitkou, ať z brašny nevyndaváte mokré věci na převlečení. Pro cyklistu není moc horších chvil, než když z vyhřátého pracoviště (netýká se vodních záchranářů) usedne na nacucané sedlo. Není tedy od věci na sedlo ráno natáhnout opět spásnou igelitku či mikrotenový pytlík a zafixovat ho gumičkou (samozřejmě existují i kryty, které uspokojí každého estéta). Dělejte to i preventivně, často se rozprší až přes den.

Co na sebe

Lehčí přeháňky vás mohou nechat naprosto klidnými. Příliš nepromoknete a zřejmě uschnete ještě cestou. Pro hustší déšť už je lepší vyzbrojit se cyklopláštěnkou. Nouzovým řešením může být i jednorázový „kondom“, který vás nijak nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a menšími rychlostmi) se hodí pláštěnka typu pončo, ideálně ta, která vám zakryje i kolena. Při nižších rychlostech jsou použitelné i speciální cyklistické pláštěnky, které se napínají přes ruce až na řidítka. Pozor voda z pláštěnky vám ale může stékat přímo na nohavice. Každodenní praktici proto sází na pláštěnku v kombinaci s nepromokavou větrovkou a kalhotami (praktické jsou také návleky či v Nizozemsku oblíbené lehké šusťáky, které přetáhnete přes kalhoty). Pokud chcete vypadat opravdu stylově, koukněte třeba na nabídku karlínské firmy SegraSegra, kde šijí odolné modely přímo pro městské cyklisty. A konečně, nic nepotěší tak, jako horký čaj a rezervní suché oblečení, které jste si předem prozřetelně uložili v práci.

Jak jezdit

Na mokrém povrchu se jinak jezdí i brzdí! Pozor na ráfkové brzdy, které možná máte. To, co normálně ubrzdíte na deseti metrech, můžete s mokrými ráfky brzdit i třicet. A to už můžete být na druhé straně křižovatky.

Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje, které kloužou. Základní pravidlo pro jejich překonání zní: čím víc na kolmo, tím líp (video). Nepřejíždějte je také, pokud zrovna zatáčíte. Podobně zrádné může být také napadané listí a hladké dřevo.

Dešti se dá i vyhnout za pomoci různých aplikací a meteoradarů (např. radar.bourky.cz), ze kterých se zakrátko naučíte dobře odhadovat, za jak dlouho právě zuřící nečas přejde. V Česku bývá asi nejspolehlivější předpověď ČHMU, mnoho lidí ale oceňuje intuitivní hodinové zobrazení „Norů”.

A co po dešti? Kápněte do řetězu trochu oleje, který se nejspíš vymyl. Ať do toho můžete zlehka šlápnout zase příště!

Ať už jste kovaný sportovec, nebo spíš kavárenský povaleč, vyzkoušejte květnovou soutěž týmů Do práce na kole! Soutěží se v pravidelnosti, výkonnosti i kreativitě. Především jde ale o dobrou náladu. Článek jsme připravili ve spolupráci s portálem Prahou na kole a spolkem Auto*Mat (organizátorem soutěže Do práce na kole).

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...