Novinky – chystá se zákon o dovozu ojetin – bez STK!

Autor: Redakce

Dosavadní českou praxi individuálního dovozu ojetých automobilů ze zahraničí, byť se jedná o zemi EU, rozhodně nenazvete jednoduchou. A to jak pokud jde o strávený čas, tak vydané prostředky. To aby se mělo změnit s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Změnu legislativy navrhlo ministerstvo dopravy a v současnosti je v připomínkovém řízení. Nehovoříme tedy o definitivní podobě novely. Nicméně návrh hovoří o tom, že by ČR začalo uznávat doklady o technické kontrole vydané v zahraničí.

Zjednodušení zavedení do provozu

Jinými slovy, dovezete si ojetinu třeba z Dánska, která má platnou technickou kontrolu ještě na dva roky. Nebudete tedy muset po dovezení vozu do ČR na STK (v ČR je jich asi 370), aby mohl být vůbec vůz přihlášen k provozu na českých komunikacích. Budou akceptovány doklady potvrzující technickou kontrolu v zahraničí.

Je to zásadní změna, která je součástí širších legislativních změn platných pro celou EU. Nejde jen o samotné uznávání dokladů o technické způsobilosti aut mezi státy Evropské unie. Záměr je mnohem širší, jedná se o novou a jednotnou legislativu provádění kontrol, technického vybavení stanic a tak dále. Očekává se tedy, že kvalita výstupů českých STK se zásadně přiblíží tomu, co je obvyklé na západ od nás.

Konec „účelově“ stáčeným tachometrům

Další podstatnou změnou je pak oblast stáčení stavu kilometrů, tedy jakékoliv manipulace s počítačem najetých kilometrů. Právě v okamžiku dovozu vozidla ze zahraničí do Čech se provádí nejčastěji stáčení kilometrů, takže v Čechách je pak už vůz registrován se stočeným, nižším počtem km. To má omezit právě ono automatické akceptování dokladů o technické kontrole v zahraničí, kde je samozřejmě uveden i počet kilometrů.

Nová celoevropská legislativa v tomto směru říká: „ Rozsah celkově ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti.“ Tak se i do české novely zákona o pozemních komunikacích dostane jasná formulace o zákazu stáčení kilometrů.

Odborníci ÚAMK již dlouhou řadu let upozorňují na přetrvávající problémy se stáčením najetých kilometrů u ojetin a za jednu z podmínek změny k lepšímu považuje jednotnou celoevropskou legislativu a síť veřejně přístupných informací o každém vozidle, jeho kontrolách na STK, včetně údajů o najetých kilometrů.

Držme si palce…

Zdá se tedy, že první kroky ke zlepšení budou učiněny. Pak bude na odpovědných orgánech, aby byla nová legislativa uvedena plně do života a dodržována. „Je to v zájmu všech motoristů, jejichž zájmy dlouhodobě hájíme“, doplňuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

zdroj:  ÚAMK

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...