Pololetní bilance na silnicích: více nehod, mrtvých

Autor: Redakce
Štítky:

Nejsou to lichotivá čísla – za prvních 6 měsíců roku 2018 o 79 meziročně vzrostl celkový počet havárií nahlášených policii (celkem 49 976). Těch nejtragičtějších případů s úmrtími rovněž přibylo, a to o 10 obětí, celkový počet mrtvých tak činí 233. Jde o nepříznivou bilanci, kterou ještě zvýší dovolenkové masové cestování.

Jednou z nepříznivých informací je, že se velmi přibližuje počet těch, kdo zemřou za volantem nebo na sedadle spolujezdce a množství chodců, motorkářů a cyklistů. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenaly tragédie chodců. Rovněž vzrostl počet mrtvých motorkářů.

Pokud jde o věk, ukazuje se, že stále více ohroženou je kategorie seniorů, kterých letos za první pololetí zemřelo při dopravních nehodách o 22 více a jejich celkový počet (59 obětí) je nejvyšší za posledních 10 let. Takže lze smutně konstatovat, že každý čtvrtý účastník tragické nehody byl senior, tedy osoba nad 65 let věku.

ÚAMK dlouhodobě upozorňuje na fakt, že je nezbytné zásadně více se věnovat prevenci a výchově, a to i cíleně na jednotlivé „kritické“ věkové kategorie – mladé a naopak starší 65 let.

Mimořádně varovný je i další údaj – od dopravní nehody ujelo 8 726 osob, což je opět meziroční nárůst, a to o 117. Vypovídá to o stavu morálky v naší společnosti, kde vlastní záležitosti vítězí nad životem a zdravím těch ostatních, které by bylo možné například zachránit, kdyby dotyčný od nehody neujel.

Další, na co je na místě upozornit, je fakt, že  v 2 119 případech za havárii může alkohol. Přičemž situace je opět meziročně horší, protože počet podnapilých za volantem vzrostl o 199 případů. Tento údaj je podstatný i jako argument, proti prolomení nulové tolerance k alkoholu, kterou v případě cyklistů navrhuje část zákonodárců.

ÚAMK je zásadně pro zachování nulové hranice, protože její překročení nepovede k ničemu jinému, než že příští čísla o počtu nehod, mrtvých a zraněných ještě více vrostou.

Zdoj: UAMK

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články