Přes léto riskujete v Itálii za „pomalejší“ zimní pneumatiky až ztrátu techničáku!

Autor: Redakce
Štítky:

V České republice patří mezi stále oblíbené dojíždění zimních pneumatik se vzorkem pod 4 mm v průběhu letního období. Pro letní provoz je podle zákona totiž limitní hloubka dezénu 1,6 mm.  V letních měsících se často řidiči, kteří jedou na dovolenou ptají, jestli na zimních gumách mohou v létě vyrazit do Itálie. Někde si totiž přečetli informaci,  že v Itálii je zimní obutí přes léto zakázáno. Není tomu tak, ovšem dejte si pozor na tzv. rychlostní index, jinak vám hrozí vysoká pokuta nebo i zabavení technického průkazu.

Itálie patří mezi země, kde se snaží omezovat používání zimních pneumatik v letním období. Od poloviny dubna do poloviny listopadu nesmíte jezdit na pneumatikách, jejichž rychlostní index je nižší, než který stanovuje technický průkaz vozidla. V letním období je tady povoleno zimní obutí s rychlostním indexem rovným nebo větším než je uvedeno v technickém průkazu. Pokud je v něm tedy uveden u vašich pneumatik index rychlosti H (210 km/h), nemůžete v létě používat pneumatiky s rychlostí T (190 km/h), přípustné jsou pouze v zimě.

Za letní jízdu na pneumatikách s nižším rychlostním indexem hrozí na italských silnicích pokuta v rozmezí 419 až 1 682 eur a následovat může i zabavení technického průkazu. A zdejší kontrolní orgány jsou důsledné. I když splníte podmínku totožného rychlostního indexu, doporučujeme mít dobře připravenou argumentaci, samozřejmě pozor na jazykovou bariéru. Přesto se můžete setkat s řadou diskutabilních výtek ze strany italských policistů.

Používání v létě „doiížděných“ zimních pneumatik s nižším dezénem zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla. Prokázal to v minulosti provedený test Autoklubu ČR, z něhož vyplynuly varovné závěry. Při brzdění na mokru je brzdná dráha ojetých zimních pneu ve srovnání s novým letními delší až o 20 metrů, oproti opotřebeným letním pak o přibližně 10 metrů. Při jízdě v dešti byla u ojetých zimních pneu zaznamenána výrazně nižší schopnost přenášet boční síly. Rovněž zatáčkovitou trať na suchu zvládaly letní pneumatiky lépe než zimní. Praktickou zkušenost s tím mají i řidiči senioři, kteří v současné době absolvují kurzy bezpečné jízdy v rámci projektu Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR –  Jedu s dobou.  Oproti těm, kteří mají letní obutí, obtížněji zvládají krizové momenty, kterém se jim modelují na polygonech. Z hlediska vyšší bezpečnosti obecně nedoporučujeme používání zimních pneumatik v létě.

Zdroj: Jedu s dobou

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...