Slovensko pokutuje na dálnicích

Autor: Redakce
Štítky:

ÚAMK zná cestu jak se „zachránit“ před postihem ve výši bezmála 4 000 Kč

Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších zahraničních cílů českých motoristů. Ostatně v této době zimních prázdnin do slovenských hor míří řada Čechů. A není rychlejšího způsobu dopravy, než je jízda po dálnici. Na rozdíl od nás na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu už od roku 2015.

Dají se zakoupit například na bývalých hlavních hraničních přechodech ve speciálních automatech, tak prostřednictvím internetu v pohodlí domova, nebo pomocí aplikace v mobilu, ale také koupit nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?

Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud odeslány podklady pro odeslání pokuty. Ta v SR dosahuje 150 euro.

Jak se pokutě „vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku a kamery už ho zaregistrovaly, má ještě stále šanci to napravit. A to do konce daného dne (daného data, tedy do 24 hodin například pondělí 19. 2.) odeslat platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jak neplatič, nebude pokutován, protože pravidla hovoří o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas není stanoven.

Něco jiného je, když vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, které se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek (vloni to bylo 505 kontrol a uložených 1 162 pokut) je řešen na místě a pokuta řidiče nemine. Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.

Složitější je situace, pokud český motorista jede po dálnici bez zaplacené známky (vloni se jich prodalo 4,3 milionu za 72,3 milionu euro). Systém ho zachytí a zjistí, že jde o cizince. Jelikož tento přestupek není uveden v osmi, v případě jejichž spáchání umožňují země EU vzájemné informování o majiteli vozidla, zdánlivě nic nehrozí. Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém zaregistruje, že jde o „neplatiče“ a policie takového řidiče zastaví a bude pokutovat.

ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní nebo 420 za měsíční kupon, ani roční za 1 500 Kč nestojí za pokutu ve výši v přepočtu bezmála 4 000 Kč.

Zdroj: ÚAMK

Další články

In-line bruslaři

I když se to může zdát paradoxní, jezdci na kolečkových in- line bruslích jsou podle ustanovení § 2 , písmeno j) ...