Tragický začátek roku: 19 mrtvých a 65 těžce zraněných za 14 dní

Autor: Redakce
Štítky:

Tragicky začal rok 2018. Během prvních 14 dní zemřelo při dopravních nehodách na našich silnicích 19 lidí a dalších 65 se těžce zranilo. Jedná se o jeden z nejtragičtějších začátků roku za poslední roky. Potvrzuje to i porovnání s tím, že v roce 2017 zemřelo za celý měsíc leden 30 lidí a o rok dříve 27.

Zatímco za loňský rok zemřelo na našich silnicích do 24 hodin po nehodě 502 lidí, což je historicky nejméně od dob, kdy policie tyto statistiky vede, vstup do roku 2018 je velmi nepříznivý.

Během prvních 14 dnů policisté do svých statistik zapsali 6 dnů bez tragické nehody s úmrtím, naopak během obou lednových pátků zemřelo celkem 9 lidí (5. 1. – 4 mrtví + 12. 1. – 5 mrtvých). Tragickým dnem ledna byl také hned první den letošního roku se 4 mrtvými.

„Co je varující jsou typy nehod. Tři z nich byly hodně medializovány, a to tragická nehoda chodkyně na Nový rok, stejně jako nehoda herce Zedníčka, a tragická nehoda autobusu u Horoměřic. Právě chodci jsou nyní těmi, kteří umírají nejčastěji. Vždyť hned na Nový rok ze čtyř obětí byli tři chodci. A tento trend pokračuje celých 14 dnů. Druhým typem tragických nehod je na první pohled bezdůvodné přejetí do protisměru nebo vyjetí ze silnice a nebezpečné předjíždění,“ upozorňuje Martin Farář.

Stačí se ohlédnout za nehodami, které se dostaly do zpravodajství, kromě již zmíněných mediálně hodně probíraných nehod.

Ve čtvrtek 4. ledna u Holohlav na Královéhradecku vjela do protisměru, kde se čelně střetla s kamiónem, 76letá řidička Škody Fabie. Nehodu nepřežila.

V úterý brzo ráno v Košicích na Táborsku vjel do protisměru 22letý řidič Škody Felicia, kde se čelně srazil s protijedoucím autem, a stal se tak první obětí nehod letošního roku na jihočeských silnicích.

O den později ve středu 10. ledna u Lužan na Plzeňsku vyjel do protisměru, kde se střetl s protijedoucím kamiónem, 69letý řidič Hyundai i20. Nehodu nepřežil.

„Konkrétní příčiny těchto nehod policie samozřejmě vyšetřuje, ale právě toto jsou typické případy, kdy se řidiči dostatečně nevěnují řízení a na první pohled bezdůvodně přejedou do protisměru. Tyto nehody jsou v poslední době těmi, při kterých umíráme nejčastěji. Už jsme letos zaznamenali také nehody, kdy řidiči vyjeli do rybníka nebo narazili do stromu, a následně zemřeli. Opět tedy na první pohled bezdůvodně vyjeli ze svého směru a v důsledku ze silnice.“

Pokud jde o chodce, začal letošní rok opravdu tragicky. O nehodě Jakuba Zedníčka se toho napsalo v médiích hodně, stejně jako o nehodě mladé cizinky v centru Prahy. Ovšem hned první den roku zemřel také 18letý muž na silnici I. třídy v Hrádku na Frýdecko-Místecku. V pátek 5. ledna srazil řidič kamiónu 60letého chodce na silnici u Valašských Klobouků na Zlínsku. Řada dalších nehod chodců skončila vážným zraněním. „Často k těmto nehodám dochází, protože chodci nedbají na svoji bezpečnost. Jsou nejzranitelnějšími účastníky provozu. Proto bych rád apeloval na nošení reflexních prvků, a to ne jen proto, že to zákon nařizuje, ale pro vlastní bezpečí. Měli bychom také přemýšlet, kde a jak se pohybujeme. Za viníka nehody je v řadě případů označen řidič, je ale realita, že kdyby chodec uvažoval o své vlastní bezpečnosti z pohledu, jak jej může řidič vidět, a zda má nějakou šanci nehodě s ním zabránit, k těmto tragédiím by nemuselo docházet,“ apeluje Martin Farář. Samostatnou kapitolou jsou případy, kdy dochází ke zbytečným tragédiím po nehodách tak jako se stalo osudné Jakubu Zedníčkovi na Nový rok nebo staršímu řidiči po nehodě na dálnici D5 v pondělí 8. ledna.

 

Další články

Kdo je dopravní obsluha?

Čechy jsou rájem pro výrobce dopravních značek, které jsou i v místech, kde zcela jednoznačně platí pravidlo pravé ...

Rizika prázdninových cest

Letní provoz má také svá specifika. Po silnicích jezdí více unavených a vystresovaných lidí, a proto je větší ...