Umíš to na sněhu? Pojď se přesvědčit!

Autor: Redakce

Oproti loňským rokům slibuje aktuální předpověď počasí, že bychom se v následujícím týdnu mohli dočkat sněhové nadílky i v nižších polohách. Mnohé řidiče tak čekají nepříjemné chvilky. A jak zvládnout řízení v takovém to počasí? Základem bezpečné jízdy jsou kvalitní zimní pneumatiky a druhou základní radou je: do kritické situace se vůbec nedostat! Jak se ale chovat pokud se ocitneme v kritické situaci? Pojďme si to zopakovat.

Základní desatero

1. Nejlepší je, do krizové situace se vůbec nedostat!

2. Zpomalte, jezděte plynule, předvídejte, udržujte větší odstup od vozidel vpředu!

3. Čtěte vozovku – sledujte, po čem jedete, co je před vámi!

4. Vyvarujte se zbrklých manévrů i brzdění!

5. Volant ovládejte lehce, ve většině případů stačí malá, ale rychlá, korekce!

6. Když to nezatáčí, uberte plyn!

7. Když ujíždí záď auta, vyšlápněte spojku a rychle natočte volant ve směru, kam ujíždí zadní část vozu!

8. Nebojte se brzdit naplno! Většina aut už dnes má ABS. Snížení rychlosti vždy znamená při nárazu menší riziko zranění.

9. Vždy se dívejte do směru, kterým chcete jet!

10. K brzdění na náledí můžete použít i ujetý sníh na krajnici.

Zvládnutí smyku přední a zadní nápravy

Prvním pravidlem zvládnutí smyku je, předejít jeho vzniku. To znamená zpomalit, ovládat vozidlo plynule, nezmatkovat, předvídat, začít dříve pozvolna brzdit. Co ale dělat, když už taková situace nastane?

Smyk přední nápravy (nedotáčivý smyk)

Klasickou příčinou smyku přední nápravy je příliš vysoká nájezdová rychlost do zatáčky. Vozidlo se zatočenými koly jede dále v přímém směru ven ze zatáčky. V takovém případě stačí ubrat plyn! Rozhodně netočíme volantem ještě více směrem do zatáčky, kola se potřebují tzv. chytnout! Doporučení je vyšlápnout spojku, i když v řadě situací stačí pouze ubrat plyn, povolit volant tak, aby se kola opět mohla roztočit, a pak opět začít zatáčet.

Smyk zadní nápravy (přetáčivý smyk)

Při tomto typu smyku, vás, lidově řečeno, začne v zatáčce předbíhat zadek vozidla. To může nastat opět v případě příliš rychlého nájezdu do zatáčky, po škubnutí volantem, ale i použitím sjetých pneumatik na zadní nápravě. Pro zvládnutí přetáčivého smyku vyšlápněte spojku a natočte volant proti pohybu zádě, tzv. kontra. Tento protipohyb musí být udělán včas a dostatečně rychle, protože je nutné tento druh smyku podchytit už v samotném začátku. Jakmile dojde k vychýlení zadní části auta o více než 30°, už nemáme šanci takový smyk zvládnout. Zároveň však dbejte na to, abyste volantem zbrkle netočili na obě strany, v takovém případě se z rozkmitaného auta stane kyvadlo, které nejsme schopni zastavit.

Co když už to nevyjde?

Může se stát, že se nám situace vymkne z rukou, a nejsme schopni vyhnout se nárazu nebo auto nekontrolovatelně míří do příkopu. V takovou chvíli se snažte srovnat kola do přímého směru (minimalizujete tím riziko převrácení vozidla) a plnou silou stůjte na brzdovém pedálu! Jen pneumatika v přímém směru je schopná přenést maximum brzdné síly. Každý kilometr v hodině, o který snížíme rychlost, dělá rozdíl v míře zranění! Pokud je vozovka příliš kluzká (náledí) je možné pro zvýšení adheze pro rozjezd nebo pro brzdění využít i ujetého sněhu na krajnici. Stejně tak pro brzdění v případech, kdy to na vozovce moc nebrzdí, můžete využít tzv. sněhové brzdy – nasměrujte vozidlo šikmo do valu odhrnutého sněhu, který náraz ztlumí. Je to jen jedna z dalších možností, jak auto zpomalit bez výrazných škod.

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...