Vražedné vedro – to není nadsázka

Autor: Redakce
Štítky:

Jedním z faktorů, které mají výrazný vliv na naši pozornost při řízení, jsou tropické teploty. Daleko rychleji přichází únava, vyčerpáním se snižuje pozornost, řidiči často podceňují pitný režim, a podléhají dehydrataci, vysoké teploty nesvědčí především nemocným lidem.

Kritická hranice začíná na 27 stupních

I když je dnes stále větší počet aut vybaveno klimatizací, slunce se i tak opírá do skel aut a oslabuje zrak a soustředěnost řidičů. Po nějaké době se smysly řidičů v nadprůměrném horku otupují a snižuje se jejich koncentrace. Kritická teplotní hranice začíná okolo 27°C. Už při této teplotě podle výzkumů klesá efektivita práce o 25%. Při 30°C se efektivita práce sníží až na 50%, a počet nehod tak začíná narůstat.

Nepřipravený organizmus

Před horkem nás chrání naše termoregulační mechanismy, více se potíme, rozšiřují se nám cévy, zvyšuje se produkce adrenalinu, klesá diastolický krevní tlak a zvýší se srdeční činnost. Zároveň se však zhorší motorická koordinace, a také schopnost koncentrace. V takovém počasí bychom měli dbát na dostatek tekutin. Je dokázané, že horko dokáže narušit krátkodobou paměť, méně se soustředíme a snadněji se necháme rozptýlit.

Jak se připravit na cestu v tropickém počasí?

Auto by před cestou mělo být vždy vyvětráno, a to i v případě, že máme klimatizaci. Pokud je to možné, je lepší si cestu naplánovat mimo dopravní špičku. Je-li před vámi delší cesta, měli byste si naplánovat zastávky na kterých si odpočinete. Nejdůležitější ovšem je dodržovat pitný režim a z jídla volit lehčí variantu jako je ovoce a zelenina. V případě používání klimatizace nezapomínejte, že optimální teplota je o 5°C nižší než teplota venkovní.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...